حیات خلوت
ویژه‌نامه داخلی ماهنامه حیات، نشریه فرهنگی سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام
نوشته شده در تاریخ شنبه 25 آذر 1391 توسط علی سلیمانی
 ویژه نامه «حیات خلوت» برای شماره یازدهم خود موضوعاتی از جمله موارد زیر را در نظر دارد:
1- بوررس دکتری (با بررسی فرایند پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری به‌ویژه موضوع بورس داخل)
2- سرویس «اهل بیت» نیز قصد دارد به موضوعاتی از جمله: اربعین( مطالبی به مناسبت اربعین شهادت امام حسین علیه السلام و ارائه مطالبی در قالب خاطره و... در رابطه با پیاده روی بیش از پانزده میلیون شیعه در روز اربعین) - هیات میثاق با شهدا و ...بپردازد.
3- سرویس «دانشگاه اسلامی» در ادامه مطالب خود به مشکلات حوزه علوم انسانی در ایران می پردازد.

ما را از پیشنهادات و نظرات خود بهره‌مند سازید.
اگر قصد دارید در این شماره «حیات خلوت» با ما همراه باشید مطالب خود را حداکثر تا روز پنجشنبه 1391/9/29 به رایانامه hayatkhalvatmag@gmail.com ارسال نمایید.



 


نوشته شده در تاریخ سه شنبه 21 آذر 1391 توسط علی سلیمانی
در پرونده «دانشگاه ما» ویژه نامه ورودی‌های جدید "حیات تازه" مطلبی که با عنوان «علاقه علما به علم» مشاهده می‌کنید به چاپ رسیده است:

روح اللّه واقعاً روح اللّه است
معروف است حضرت امام خمینی در دوران طلبگى منظم و به موقع در جلسات درس اساتید حاضر مى شد، مرحوم آیت اللّه شاه آبادى (استاد اخلاق امام ) در رابطه با نظم و حضور امام در جلسات درس گفته بود: روح اللّه واقعاً روح اللّه است ، نشد یك روز ببینم كه ایشان بعد از بسم اللّه در درس حاضر باشد همیشه پیش از آنكه بسم اللّه درس را بگویم در درس حاضر بوده است.

علم لذت شیرین تر از لذات زودگذر
شب عروسی مرحوم( سیّد محمد باقر اصفهانى) بود، زنها وارد اتاق عروس و داماد شدند.
مرحوم سیّد فوراً از اطاق خارج شد و به اطاق دیگرى رفتند، دید براى مطالعه موقع مناسبى است فرصت را غنیمت شمرده بدون تأمّل مشغول مطالعه شد.
اواخر شب زنها از اطاق عروس خارج گردیدند و به سوى خانه هاى خود رفتند و عروس بیچاره ، تنها ماند، و هر چه منتظر ماند كه سیّد بیاید، نیامد، تا یك وقت متوجّه شد كه صبح شده .
یعنى : جاذبه علم این مرد را طورى به خود كشید كه شب عروسیش را فراموش كرد.
این حسّ علاقه به علم كم و بیش در همه كسى هست البتّه مثل همه حس‌هاى دیگر شدّت و ضعف دارد.

غرق درمطالعه شدن
آیت اللّه بروجردى گفت : یك شب درباره یكى از مسائل علم اصول ترتب فكر مى كردم و مى نوشتم چنان سرگرم مطالعه و فكر نوشتن بودم كه رنج بى خوابى را ملتفت نبودم . یك مرتبه صداى مؤ ذن به گوشم رسید، متوجه شدم كه هوا روشن مى شود و من از آغاز تا پایان شب سرگرم كار بودم .
اولویت دادن علم برخواب وآسایش
شهید اول در ایام تحصیل جامى از مس داشت كه شب‌ها در كنار آتش مى نهاد و داغ بود، چون شهید را خواب مى گرفت آن جام را بالاى سر خود مى نهاد به نحوى كه سرش احساس درد و ناراحتى مى كرد.
پس خواب از سرش مى رفت آن وقت مشغول مطالعه مى شد.
آخر الامر به نحوى شده بود كه سرش صاف شده بود و دیگر مو بر نیاورد.
گفتنى است كه آن عالم ربّانى كتاب (لمعه دمشقیه) را در حبس در مدّت هفت روز تألیف نمود.

بی معنی دانستن تفریح و استراحت
علامه حلى علیه الرحمه یك وقت به قصد استراحت چند روزى به یكى از ییلاقهاى خوش آب و هوا مسافرت كرد پس از برگشتن به وطن مدتى گذشت كه فرزند خودش فخرالمحققین را در نماز جماعت نمى دید، از علت آن جویا شد فخر المحققین به پدر گفت: من در عدالت شما شك كرده ام.
پرسید چرا؟ جواب داد شما چند روز از عمر خود را براى تفریح و استراحت گذراندى و هیچ خدمتى انجام ندادى .
علامه در پاسخ فرمود: اتفاقاً من در این چند روز كتاب تبصرة المتعلمین را نوشته ام ، آنوقت فرزند از پدر عذر خواست .
این كتاب یكى از مهمترین متون فقهى است كه داراى هشت هزار مسئله مى باشد

کسب علم بی وقفه
استاد حسن زاده آملى درباره مرحوم شیخ ابوالحسن شعرانى مى گوید: خدمت ایشان كه بودم در سال دو روز تعطیلى داشتیم یكى روز عاشورا و دیگر روز شهادت حضرت امام مجتبى و بقیه روزها را درس خواندیم سپس مى گوید: یكى از خاطرات خوشى كه از محضر شریف ایشان دارم ، این است كه یك زمستان كه برف خیلى سنگین آمده بود من از حجره مدرسه مروى بیرون آمدم برف را نگاه كردم مردد بودم كه به كلاس درس بروم یا نروم . اگر نمى رفتم، دلیل بر تنبلى من و عدم عشق و شوق من بود به هر حال تصمیم گرفتم بروم رفتم تا در خانه ایشان در سه راه سیروس ، خواستم در بزنم با آن برف سنگین كه آمده بود خجالت كشیدم مدتى ایستادم كه كسى بیرون بیاید، اما كسى بیرون نیامد دیدم وقت درس هم مى گذرد در هر صورت در زدم آقا زاده ایشان در را باز كرد، وارد شدم سلام كردم و به محض نشستن عذر خواهى كردم گفتم : آقا در این برف مزاحم شدم ، مى خواستم نیایم .
گفتند: چرا؟ گفتم : در این برف نمى خواستم مزاحم شوم .
آقا فرمود: گداها در سر راهها ننشسته بودند و گدائى نمى كردند؟ گفتم : چرا.
گفتند: امروز آنها بودند یا نبودند؟
گفتم : چرا بودند امروز روز كسب و كار آنهاست ، گفتند: خوب آنها كه تعطیل نكردند، ما چرا تعطیل كنیم



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 15 آذر 1391 توسط علی سلیمانی
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 12 آذر 1391 توسط علی سلیمانی
نوشته شده در تاریخ شنبه 11 آذر 1391 توسط علی سلیمانی
  • سنگر خالی ( چرا تئاتر از پا‌بست ویران است؟)
  • جذب حداقلی، دفن حداکثری (نقدی بر فضای اعتراضی دانشجویان انقلابی نسبت به اوضاع فرهنگی کشور)
  • گفتم‌گفت ( گفتاری درباره فضای دانشجویی ما)
  • شب حمله( داستان شبی که کدبالائی‌ها به بلوک ما حمله کردند!)
  • پول توجیبی تا علم پس‌انداز (چرا به علوم انسانی اهمیت داده نمی‌شود؟)
  • روایتی از یک جامانده
  • یا لیتنا کنا معک...( چرا رهیافت عاشورایی؟)
  • سال عاشورایی (پیشنهاد شعار برای سال عاشورایی)
  • نوای عاشورایی
  • بریده است...
        و...



طبقه بندی: خبر و اطلاع رسانی، 
نوشته شده در تاریخ شنبه 11 آذر 1391 توسط علی سلیمانی

مطلب پبش‌ رو در سرویس «دانشگاه ما» ویژه‌نامه «حیات تازه» به چاپ رسیده است:

علی سلیمانی

دانشجوی رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات90

ابتدای ورود دانشجو به دانشگاه بی شک دوران تاثیرگذاری است  و پس از انتخاب دانشگاه، انتخاب نحوه برنامه‌ریزی، فعالیت و میزان تلاش و کوشش سرنوشت‌ساز خواهد بود. یادم هست که استاد راهنما می‌گفت معمولاً هر طور که شروع کنید تا پایان دوران تحصیل به همان نحو سپری خواهد شد. هر نمره و معدلی که ترم‌های ابتدایی داشته باشید تغییر چندانی نخواهد کرد. (البته موارد استثنا را در نظر داشته باشید!)

اگر کمی صبر کنید خواهید دید دانشجویان در دانشگاه ما بر حسب نوع فعالیت به چهار دسته تقسیم می‌شوند: 1- افرادی که تنها توجه به مسائل علمی و درسی دارند و سر در کتاب فروبرده‌اند. 2- افراد که در امور متفرقه و فعالیت‌های جانبی غرق شده اند. 3- افرادی که سعی در انجام فعالیت‌های جانبی در کنار کسب علم دارند. 4- افرادی خنثی که نه اهتمام به کسب علم دارند (تنها به فکر گذزاندن واحد‌های درسی هستند) و نه به عنوان دانشجوی فعال و تاثیرگذار شناخته می‌شوند. البته موفقیت یا عدم موفقیت و سایر مسائل مربوط به هرکدام را درنظر بگیرید...

موضوعی دیگر که تفاوت دانشجویان و نظرات آن‌ها را می‌توان دید این است که برخی می‌گویند ابتدا انسان باید از نظر علم و معرفت به یک خود‌سازی برسد و بعد شروع به یک فعالیت، شرکت در گروه‌ها و پذیرش مسئولیت کند. عده ای نیز این موضوع را مطرح می‌کنند که تربیت و خودسازی در کنار کسب علم و معرفت در گرو پذیرش مسئولیت و تاثیرگذاری بر جامعه است.

بگذریم از مسائل دیگری همچون هدف‌گذاری صحیح، آرمان‌ها، طرح این موضوع که ما در این دوره زمانی مکلف به وظیفه ایم یا در قبال نتیجه نیز مسئول هستیم؟ آیا دقت داریم که کار فرهنگی و ارزشی‌مان به ضد ارزش تبدیل نشود ؟ در چه عرصه و موضوعی وظیفه داریم و در چه زمینه‌ای می‌توانیم تاثیر‌گذار باشیم ؟ و سوالات دیگری که باید به جواب آن رسید.

اگر به یک شناخت صحیح از خود، محیط و مسائل مربوط به آن به طور جامع و با هدف مشخص دست یابیم دیگر می‌دانیم باید چه کنیم. اگر فردی آمد و برای فعالیت در زمینه ای تقاضای همکاری کرد با یقین جواب مثبت داده و یا محکم نه می‌گوییم. اگر کسی از چرایی عملکرد و نحوه فعالیتمان سوال کرد با قاطعیت به او جواب خواهیم داد. اگر حرکتمان با سرزنش دیگران نیز همراه بود در جدیت ما برای رسیدن به اهدافمان خللی وارد نخواهد شد.  

از اساتید و دانشجویان (نه همه) تحقیق کنید و در مورد این موضوعات مطرح شده به یک نتیجه  مشخص و روشن دست یابید که انشاءالله بهترین روش و بهترین انتخاب خواهد بود. گفتن از ما بود و پیگیری از شما...




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 7 آذر 1391 توسط علی سلیمانی

مطلبی که مشاهده می‌کنید در ویژه‌نامه «حیات تازه» به چاپ رسیده است:

مصطفی حضوری

دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی‌ و حقوق 

هنگامی‌که انقلابی شکل می‌گیرد، گفتمانی جدید روی می‌دهد که در ساختار نظام گذشته قابلیت رشد، گسترش و جای‌گیری نداشته است. انقلاب اسلامی‌تحولی گسترده در ساختار حکومت قبلی ایجاد کرد و از جهت مبنا و سوگیری، بسیار متفاوت و متضاد با نظام شاهنشاهی قبل از انقلاب بود. انقلاب اسلامی‌نیز در درون خود دارای گفتمان‌های رایجی است که گرچه باهم تفاوت‌هایی دارند اما همگی در زمین حکومت جمهوری اسلامی‌ ایران و قانون اساسی آن مشغول بازی می‌کنند.

پس از انقلاب تا کنون 4 گفتمان کلان را تجربه نموده ایم: 1. گفتمان دفاع مقدس 2. گفتمان سازندگی  3. گفتمان اصلاحات و 4. گفتمان اصول‌گرایی است.

دوگفتمان نخست را نسل کنونی تجربه ننموده است اما گوشه‌ها و آثار گفتمان اصلاح‌طلبی و وضوح کاملی از گفتمان اصول‌گرایی را همه‌‌ ما در ذهن داریم.

در دولت نهم و دهم هم‌سویی کاملی از اصول‌گرایی سران و بدنه سه قوه سراغ داریم و اصولا واژه اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی را در رسانه‌ها و مطبوعات زیاد شنیده ایم. سؤالاتی که در ذهن می‌آید این است؛ اصول چیست و اصول‌گرا کیست؟ اصلاح چیست و اصلاح‌طلب کیست؟ ارتباط این گفتمان‌ها با شرایط زمانی خویش و مردم چه بوده است؟ کارنامه مدعیان این دو طیف چه بوده است و آیا آنان توانستند مطابق با شعارهای خویش رفتار کنند؟

معنای مرسوم اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی:

در ادبیات سیاسی و انتخاباتی اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی دو رقیب و دو جناح می‌باشند که در تقابل با یکدیگر حرکت می‌نمایند. چهره اصلاح‌طلبان را به عناصری می‌شناسیم که اکثرا در غرب تحصیل کرده و یا متأثر از علوم غربی هستند. آنان مورد توجه دولت های غربی بوده و درصدد تلاش برای تحسین و نزدیک کردن ارتباط ایران با غرب می‌باشند.

اصول‌گرایان نیز بیشتر به افراد محافظه کار و موافق با چهارچوب های نظام معروفند. کسانی که بر طبل دفاع از ولایت می‌کوبند و سخنان رهبری را فصل‌الخطاب خویش قلمداد می‌نمایند. چهره های شاخص این جریان پس از دوم خرداد و تقابل محسوس آن با شعارهای انقلاب، جریان اصول‌گرایی را تشکیل دادند و به صحنه رقابت با اصلاح‌طلبان وارد شدند.

معنای حقیقی اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی:

اگرچه نیروی ارزشی در جامعه امروز نمی‌تواند خود را اصلاح‌طلب معرفی نماید- با توجه به تبادر ذهنی معنای مصطلح اصلاح‌طلب و کارنامه تاریک آنان- در اصل هم اصول‌گرایی و هم اصلاح‌طلبی جزو ذات انقلاب اسلامی‌هستند. اصلاح‌طلبی همان پیشروی است و سه شاخص اصلی در سیبل اصلاحات می‌گنجد. فقر، فساد و تبعیض. اصول‌گرایی هم با بنیاد گرایی( تحجر و قشری گرایی) و محافظه کاری میانه‌ای ندارد. یک اصول‌گرا اصلاح‌طلب انقلابی است. عدالت‌خواهی و عدالت‌گستری، فساد‌ستیزی، ساده‌زیستی و مردم‌گرایی، تواضع و نغلتیدن در گرداب غرور، اجتناب از ریخت و پاش، خردگرایی و تدبیر و حکمت در تصمیم‌گیری از جمله شاخص‌های اصولگرایی است. بماند که برخی برای جمع میان این دو، نام اصول‌گرای اصلاح‌طلب را برخود نهادند و با این پرچم در انتخابات شرکت کردند اما باید دانست اساسا این دو گفتمان تقابلی با یکدیگر ندارند. گرچه ممکن است در شرایطی برخی خطوط پررنگ‌تر از سایر خطوط شود.

‌امام‌صادقی‌ها و جریان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا:

دانشجویان ‌امام‌صادقی نیز از طوفان‌های سیاسی در امان نبوده‌اند و آن‌چه قرار است بعدها در صحنه جامعه رخ دهد مدتی قبل‌تر در فضای نخبگانی امام‌صادقی‌ها جلوه‌گری می‌کند. استدلال‌گرایی و اخلاق‌مداری دانشجویان ‌امام‌صادقی دو نکته مثبت آنان است که در اکثر مواقع موجب حفظ چهارچوب‌های اساسی و ارزشی نظام در درون دانشگاه می‌گردد. اگر منتظرید که در ایام انتخابات فضایی دل‌چسب و یک‌دست را در درون خانواده امام صادق علیه السلام ببینید به اشتباه رفته اید. چهره هایی چون دکتر مصطفی کواکبیان و عبدالله رمضان‌زاده و از سوی دیگر دکتر سعید جلیلی و سید محمد حسینی، روزی دانشجویان همین دانشگاه بوده‌اند.

بماند که بسیاری از مدیران میانی و پشت پرده نظام، دانش‌آموختگان این دانشگاه که بیشتر به اصول‌گرایی مصطلح نزدیک‌ترند، می‌باشد. و البته هم اکنون در جریان اصول‌گرایی شاهد بازی جدی طیف‌های مختلف ‌امام‌صادقی‌ها و رویارویی و رقابت آنان در عرصه انتخابات هستیم و این امر در انتخابت ریاست جمهوری 92 رنگ جدی‌تری به خود خواهد گرفت. پس خود را برای روزهای سخت تصمیم گیری آماده کنید و از هم اکنون در پی افزایش بصیرت و شاخص‌های آن در درون خویش و افزایش ارتباط و انس قلبی و مستمر با خدای خویش باشید تا از طوفان ابتلائات سیاسی جان سالم به در برید.



درباره وبلاگ

HayatKhalvatMag.ir
نشریه حیات خلوت،
ویژه‌نامه داخلی ماهنامه حیات،
نشریه فرهنگی سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام؛
امکانی است برای تمرین نویسندگی و همین طور جای بعضی حرفهای خصوصی تر
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
شما نشریه حیات خلوت را چگونه ارزیابی می کنید؟






نویسندگان
صفحات جانبی
پیوند ها
ابر برچسب ها
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ

دانلود فیلم

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic